![]() |
Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - Wersja do druku +- Forum OMSI - Der Omnibussimulator - The Omnibussimulator - Symulator autobusu (https://omsi.pl) +-- Dział: Wszystko co dotyczy OMSI oraz OMSI 2 (https://omsi.pl/Forum-Wszystko-co-dotyczy-OMSI-oraz-OMSI-2) +--- Dział: OMSI bez tajemnic, czyli porady i tutoriale (https://omsi.pl/Forum-OMSI-bez-tajemnic-czyli-porady-i-tutoriale) +--- Wątek: Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze (/Temat-Dodawanie-prostego-obiektu-do-modelu-w-blenderze) |
Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - Westu - 11-01-2020 Tylko dla zarejestrowanych użytkowników. [hide] Do naszych działań potrzebne będą 3 programy: -Blender -3D Object Converter (Program płatny 40€) -Notepad++ Linki: Blender: https://www.blender.org/download/ 3D Object Converter: http://3doc.i3dconverter.com/index.html (30 dni okresu próbnego) Notepad++: https://notepad-plus-plus.org/download/v7.6.6.html 1. Konwertowanie plików do blendera Przykładowym elementem będą kasowniki warszawskie do pojazdu MAN A21 Lion's City. 1.1Najpierw otwieramy w konwerterze potrzebne obiekty, czyli wnętrze pojazdu, słupki oraz przyciski ![]() 1.2Konwertujemy je do rozszerzenia "Wavefront .obj" ![]() Robimy tak z każdym potrzebnym obiektem. 2. Otwarcie w Blenderze 2.1Na samym starcie ukazuje nam się kostka na środku. By ją usunąć należy nacisnąć na nią PPM i wcisnąć kombinację delete + enter ![]() 2.2Przechodzimy w sekcję File>User Preferences ![]() 2.3Następnie w sekcję "Add-ons" i szukamy opcji "Import-Export: Wavefront OBJ Format" zaznaczamy ją jeżeli nie jest zaznaczona ![]() 2.4Następnie pobieramy plugin Michała który pozwala exportować pliki .o3d bezpośrednio z blendera Google, Pierwszy link Instalujemy według instrukcji. Zapisujemy ustawienia. 2.5 Jesteśmy już prawie gotowi, przechodzimy do File>Import>Wavefront (.obj) ![]() Po lewej stronie mamy parę zakładek, my zwracamy uwagę na te na samym dole. Zmieniamy te dwie wartości na takie co są na screenie ![]() I importujemy wszystkie obiekty z katalogu w którym zapisaliśmy nasze pliki .obj 2.6 Shading Możemy zauważyć że na obiektach widać zniekształcenia, należy kliknąć na obiekt PPM a z prawej strony pojawią się dodatkowe opcje w tym nasz shading, należy wcisnąć przycisk "Smooth" wtedy wygładzi nam obiekt i większość zniekształceń powinno zniknąć. Należy powtórzyć tak z każdym obiektem. Przed ![]() Po ![]() 3. Poruszanie się po blenderze. By przesunąć kamerę po "mapie" używamy kombinacji Shift+F, chodzimy WASD 4. Wstawianie kasownika 4.1 Wciskamy PPM na kasownik, następnie wchodzimy w Edit Mode ![]() ![]() 4.2 Za pomocą strzałek przesuwamy obiekt w powiechrzni 3D i wstawiamy w odpowiednie miejsce, za pomocą przycisku Shift możemy zwiększyć dokładność przesuwania obiektu, przyciskiem R możemy obracać obiektem, przysiskiem S skalować. Jeżeli chcemy wstawić większą ilość kasowników wciskamy Shift+D i ustawiamy w następnym miejscu. Oto efekt, wstawiłem 3 kasowniki. ![]() 5. Eksportowanie i dodawanie w OMSI Wciskamy PPM na nasz obiekt, wciskamy File>Export>OMSI (.o3d) I zapisujemy "twojanazwa.o3d" Robimy tak z każdym osobnym obiektem. 6. Wpisywanie do CFG modelu 6.1 Podmiana elementów Otwieramy plik cfg znajdujący się w folderze model za pomocą programu Notepad++ i wyszukujemy nazwę modelu który chcemy zastsąpić, teraz tylko podmieniamy wpis [mesh] tak by ścieżka zgadzała się. 6.2 Dodawanie nowego elementu Otwieramy plik cfg modelu do którego chcemy dodać element, dopisujemy odpowiednie linijki na samym końcu według wzoru: Poradnik jest uproszczony do maximum, mam nadzięję, że pomogłem możesz zostawić repa ![]() [/hide] Poradnik napisany przez @Westu ZAKAZUJĘ kopiowania poradnika na inne fora RE: Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - romanq100 - 30-04-2021 Dzięki za informację |