Forum OMSI - Der Omnibussimulator - The Omnibussimulator - Symulator autobusu
Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - Wersja do druku

+- Forum OMSI - Der Omnibussimulator - The Omnibussimulator - Symulator autobusu (https://omsi.pl)
+-- Dział: Wszystko co dotyczy OMSI oraz OMSI 2 (https://omsi.pl/Forum-Wszystko-co-dotyczy-OMSI-oraz-OMSI-2)
+--- Dział: OMSI bez tajemnic, czyli porady i tutoriale (https://omsi.pl/Forum-OMSI-bez-tajemnic-czyli-porady-i-tutoriale)
+--- Wątek: Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze (/Temat-Dodawanie-prostego-obiektu-do-modelu-w-blenderze)



Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - Westu - 11-01-2020

Tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

[hide]
Do naszych działań potrzebne będą 3 programy:
-Blender
-3D Object Converter (Program płatny 40€)
-Notepad++

Linki:
Blender: https://www.blender.org/download/
3D Object Converter: http://3doc.i3dconverter.com/index.html (30 dni okresu próbnego)
Notepad++: https://notepad-plus-plus.org/download/v7.6.6.html

1. Konwertowanie plików do blendera
Przykładowym elementem będą kasowniki warszawskie do pojazdu MAN A21 Lion's City.

1.1Najpierw otwieramy w konwerterze potrzebne obiekty, czyli wnętrze pojazdu, słupki oraz przyciski
[Obrazek: unknown.png]

1.2Konwertujemy je do rozszerzenia "Wavefront .obj"
[Obrazek: unknown.png]
Robimy tak z każdym potrzebnym obiektem.

2. Otwarcie w Blenderze

2.1Na samym starcie ukazuje nam się kostka na środku. By ją usunąć należy nacisnąć na nią PPM i wcisnąć kombinację delete + enter
[Obrazek: unknown.png]

2.2Przechodzimy w sekcję File>User Preferences
[Obrazek: unknown.png]

2.3Następnie w sekcję "Add-ons" i szukamy opcji "Import-Export: Wavefront OBJ Format" zaznaczamy ją jeżeli nie jest zaznaczona
[Obrazek: unknown.png]

2.4Następnie pobieramy plugin Michała który pozwala exportować pliki .o3d bezpośrednio z blendera Google, Pierwszy link
Instalujemy według instrukcji. Zapisujemy ustawienia.

2.5 Jesteśmy już prawie gotowi, przechodzimy do File>Import>Wavefront (.obj)
[Obrazek: unknown.png]
Po lewej stronie mamy parę zakładek, my zwracamy uwagę na te na samym dole. Zmieniamy te dwie wartości na takie co są na screenie
[Obrazek: unknown.png]
I importujemy wszystkie obiekty z katalogu w którym zapisaliśmy nasze pliki .obj

2.6 Shading
Możemy zauważyć że na obiektach widać zniekształcenia, należy kliknąć na obiekt PPM a z prawej strony pojawią się dodatkowe opcje w tym nasz shading, należy wcisnąć przycisk "Smooth" wtedy wygładzi nam obiekt i większość zniekształceń powinno zniknąć. Należy powtórzyć tak z każdym obiektem.
Przed
[Obrazek: unknown.png]
Po
[Obrazek: unknown.png]

3. Poruszanie się po blenderze.

By przesunąć kamerę po "mapie" używamy kombinacji Shift+F, chodzimy WASD

4. Wstawianie kasownika

4.1 Wciskamy PPM na kasownik, następnie wchodzimy w Edit Mode
[Obrazek: unknown.png]
[Obrazek: unknown.png]

4.2 Za pomocą strzałek przesuwamy obiekt w powiechrzni 3D i wstawiamy w odpowiednie miejsce, za pomocą przycisku Shift możemy zwiększyć dokładność przesuwania obiektu, przyciskiem R możemy obracać obiektem, przysiskiem S skalować. Jeżeli chcemy wstawić większą ilość kasowników wciskamy Shift+D i ustawiamy w następnym miejscu. Oto efekt, wstawiłem 3 kasowniki.
[Obrazek: unknown.png]

5. Eksportowanie i dodawanie w OMSI
Wciskamy PPM na nasz obiekt, wciskamy File>Export>OMSI (.o3d) I zapisujemy "twojanazwa.o3d"
Robimy tak z każdym osobnym obiektem.

6. Wpisywanie do CFG modelu

6.1 Podmiana elementów
Otwieramy plik cfg znajdujący się w folderze model za pomocą programu Notepad++ i wyszukujemy nazwę modelu który chcemy zastsąpić, teraz tylko podmieniamy wpis [mesh] tak by ścieżka zgadzała się.

6.2 Dodawanie nowego elementu
Otwieramy plik cfg modelu do którego chcemy dodać element, dopisujemy odpowiednie linijki na samym końcu według wzoru:
Pokaż zawartość / Show Content

Poradnik jest uproszczony do maximum, mam nadzięję, że pomogłem możesz zostawić repa Big Grin

[/hide]
Poradnik napisany przez @Westu ZAKAZUJĘ kopiowania poradnika na inne fora


RE: Dodawanie prostego obiektu do modelu w blenderze - romanq100 - 30-04-2021

Dzięki za informację